Palestin & Kita...

Thursday, December 24, 2009

[2.120] Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.

Pakar air bawah tanah Palestin, Nizar al-Wahidi memberi amaran pada Isnin lepas bahawa pembinaan dinding keluli di sempadan Palestin-Mesir merupakan satu ancaman serius kepada sumber air bawah tanah di Semenanjung Gaza.


Wahidi berkata dinding itu merupakan pengepungan air ke atas Gaza yang boleh disamakan dengan dinding-dinding batu yang dibina Israel sepanjang sempadan Gaza. Ia menyekat aliran air bersih ke Gaza. Beliau turut menjelaskan bahawa sumber air bawah tanah tersebut dikongsi bersama Mesir. Justeru, pakar air dan alam sekitar Mesir digesa campur tangan dalam hal ini bagi melindungi sumber air bawah tanah di Gaza daripada terus dicemari.

0 comments:

Post a Comment