Dedikasi Untuk Akhi Firdaus Sempena Walimahnya Pada 17.10.2009

Saturday, October 17, 2009

 Assalamua'laikum wbt.


Berhati-hatilah Dengan Botol (Bersikaplah Lembut Terhadap Isteri)

Demikian judul topik yang diambil secara harfiyah dari sebuah hadith Nabi SAW: “Riqan bil qawaariir. “(Berhati-hatilah dengan botol). Kata qawaariir adalah bentuk jama’ tidak berperaturan dari qaaruurah. Erti lughawinya adalah botol atau kaca, sedang makna yang dimaksudkan adalah wanita atau isteri. Rasulullah SAW menyerupakan hati wanita dengan botol dalam erti kata mudah pecah, kerana emosi wanita lebih kuat daripada aqalnya. Perintah ini ditujukan kepada kaum lelaki, maknanya: “Berlaku lembutlah kepada isteri “, Sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah Ta’ala melalui firmanNya:
…..dan pergaulilah mereka dengan cara yang baik…..(An-Nisa’19)
…..dan Dia jadikan di antara kalian cinta dan kasih sayang….(Ar-Rum:21)
Dalam sebuah hadith disebutkan:
Perlakulah kaum wanita denga baik, kerana sesungguhnya mereka adalah penolong yang dapat membantu kalian.
Dalam hadith yang lain, Rasulullah SAW bersabda:
Sebai-baik kalian adalah orang yang paling baik kepada isterinya, dan aku adalah orang yang paling baik di antara kalian terhadap isterinya.
Rumahtangga yang bahagia adalah rumahtangga yang dibangun di atas rasa saling cinta mencintai, yang tegak berdiri di atas dasar cinta yang penuh dengan taqwa kepada Allah dan keredhaanNya.
Maka apakah orang yang mendirikan bangunannya di atas dasar ketaqwaan kepada Allah dan keredhaanNya itu lebih baik ataukah orang yang mendirikan bangunannya di tepi jurang yang runtuh, lalu bangunan itu jatuh bersama-sama dia ke dalam neraka Jahannam? Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang-orang yang zalim (At-Taubah: 109)

SEMOGA BAHAGIA KE AKHIR HAYAT DAN SENTIASA DALAM RAHMAT SERTA REDHA ALLAH ANA DOAKAN UNTUK AKHI M.N.FIRDAUS DAN UKHTI NORFAZREEN.

0 comments:

Post a Comment