RAMADHAN DI AMBANG PENGHUJUNG

Saturday, September 12, 2009

Aku rindukan kamu….
Betapa lama aku menantimu kembali padaku…
Tak sabar rasanya hati menantikan detik-detik waktu itu…
Kini kau kembali setelah sekian lama menyepi…
Mungkinkah kali ini saja kita bisa bersua?...
Aku mengharapkan sesuatu yang terdapat pada malam-malam mu seperti kebiasaan yang kau janjikan…
AHLAN WASAHLAN YAA RAMADHAN

Ayat di atas merupakan antara SMS yang pernah saya terima dari sahabat sempena kedatangan Ramadhan al-mubarak kali ini. Kini Ramadhan hanya tinggal beberapa hari saja lagi. Rasanya sangat sekejap kedatangannya. Rasanya belum cukup lagi bekalan amalan untuk dipersembahkan padaNya.

Tawaran di 10 malam terakhir ini sangat besar daripada Allah kepada hambanya iaitu pelepasan dari api neraka sepertimana Rasulullah SAW bersabda dalam hadithnya yang lebih kurang maksudnya di 10 awal ramadhan adalah rahmat, di pertengahannya maghfirah atau keampunan dosa dan di akhirnya pelepasan dari api neraka. walau bagaimanapun 10 malam terakhir ini juga manusia saling membuat tawaran sesama manusia dengan menjanjikan potongan harga barang sempena menyambut kedatangan eidulfitri.

Malangnya ramai manusia lebih suka memilih tawaran manusia daripada tawaran Allah. Buktinya? Jemaah terawih di masjid sudah tidak ramai seperti di awal Ramadhan lagi. Tapi di pusat membeli belah jemaahnya sangat ramai tidak seperti di awal Ramadhan. Inilah manusia selalu saja alpa dan leka. Selalu terpesona dengan keindahan dunia yang sementara. Teringat saya kepada kata-kata Khalifah Umar bin Abdul Aziz kepada kaum Kawarij. “Kamu mengingini kebahagiaan di akhirat tetapi, kamu keliru memilih jalannya”. Kadang-kadang bukan keliru tetapi kita sengaja mengelirukan diri sedangkan di depan sana terbentang limpahan ganjaran Allah kepada kita apatah lagi sempena Ramadhan kali ini.

Justeru, saya menyeru kepada diri saya sendiri dan berpesan kepada saudara seaqidah semua sama-samalah kita terus mempertingkatkan amal ibadah kepada Allah di baki-baki malam ramadhan yang masih ada ini semoga kita dipertemukan dengan malam al-qadar oleh Allah yang mana malamnya lebih baik daripada seribu bulan.

Suka untuk saya menutup artikel saya dengan firman Allah dalam Surah Al-Hajj ayat 78 yang berbunyi:

“Dan dia (Allah) sekali-kali tidak menyediakan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan”
(QS. Al-Hajj: 78)

Fastabiqul Khairat…

0 comments:

Post a Comment