Kemerdekaan yang terjajah

Sunday, August 30, 2009



Apakah yang anda faham tentang kemerdekaan?

Antara jawapan yang berkemungkinan:

1. British sudah meniggalkan kita dan memberi ‘kemerdekaan’ kepada kita.
2. Kita sudah bebas daripada penjajah dan sudah boleh memerintah Negara kta sendiri.
3. Kita bebas bersuara dan melaksanakan apa yang kita suka dalam konteks tidak menyalahi perlembagaan Negara.
4. Tak pastilah saya (malang sungguh jawapan ini)

Antara jawapan-jawapan di atas bukan rekaan saya tetapi inilah reality berdasarkan pertanyaan secara rawak kepada muda-mudi pewaris kepimpinan Negara kita ini.
Sudah genap 52 tahun Malaysia tercinta ini telah merdeka betul ke?

Akan tetapi pernahkah kita lihat dan kaji statistik kes-kes jenayah dalam negara kita bermula dari 1957 hingga 2009. Membanggakan Negara kah statistik itu? 52 tahun sudah merdeka mungkin kita bangga kerana kita telah lahirkan ramai pakar-pakar dari segenap disiplin ilmu yang ada, kita ada kereta dan motosikal kita sendiri untuk bergerak atas jalan bertar kita sendiri, kita sudah ada angkasawan sendiri, pakar ekonomi, pakar perubatan, dan sebagainya tapi dari sudut moral dan nilai manusiawi berjayakah kita?

Kadar jenayah yang semakin meningkat.:

• Ragut
• Pecah rumah (Rumah saya kat kg. pun kena)
• Rompak
• Rogol
• Culik
• Rempit
• Bunuh (Jangan Terasa pula Dato’ Seri)
• Dadah (Edar dan tagih sama je)
• Zina
• Curi
• Rasuah

Saya suka meninggalkan beberapa persoalan kepada para pembaca dalam setiap artikel saya kerana saya ingin mengajak anda berfikir. Berfikir bukan untuk kepentingan diri sahaja tetapi untuk kepentingan agama dan umat ini. Kita digalakkan selalu mendidik diri kita dan masyarkat kita berfikir melangkaui zaman sepertimana ungkapan Rasulullah “ Biarlah aku berlapar sekarang supaya umatku tidak akan berlapar suatu hari nanti”. Ungkapan ini menunjukkan pemikiran yang disusuli dengan tindakan Baginda berfikir dan bertindak melangkaui zaman.

Garis panduan inilah yang telah meletakkan Islam gah di dunia ini suatu masa dulu. Sepertimana kata Saidina Umar al-khattab mulianya kita adalah kerana Islam kalau kita tinggalkan Islam hinalah kita. Hari ini sudah ramai meninggalkan Islam terutamanya dari sudut menjadikan Islam suatu cara hidup. Disebabkan itulah hari ni kita telah menjadi bangsa yang hina, hina kerana kita tidak mengambil Islam sebagai cara hidup yang sebenar.

Ingatlah sabda Rasulullah SAW

“Sesunguhnya perkara yang paling aku takut berlaku kepada umatku ialah menyengutukan Allah. Aku tidak mengatakan yang mereka menyembah matahari, bulan atau berhala, tetapi mereka membuat amalan-amalan bukan untuk Allah tetapi untuk keinginan nafsu yang tersembunyi.”

(diriwayatkan oleh Ibnu Majah)

Jadi, kita sebagai umat yang telah mengecapi nikmat Islam dan iman hasil dari perjuangan dan pengorbanan Baginda dan sahabat-sahabat terdahulu yang telah ‘memerdekakan’ kita dari penjajahan taghut seharusnya mesti membela, mempertahan dan menyampaikan ajaran Islam ini semampu mungkin. Bukannya mengangkat undang-undang taghut mengatasi hukum Allah dan mengagungkan perjuangan kebangsaan bawaan idealisme penjajah taghut.

Sudah masanya untuk kita berubah dan mengembalikan Islam di tempatnya yang sebenar

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE-52 UNTUK MALAYSIA TERCINTA....

sekian..

0 comments:

Post a Comment