MUHASABAH PEJUANG

Monday, February 23, 2009


Teringat saya kepada ucapan pengerusi lujnah tarbiyah PAS negeri Johor, tentang kata-katanya yang dipetik daripada kata-kata Saidina Ali KW...iaitu BATIL YANG TERSUSUN DAN BERSTRATEGI MAMPU MENEWASKAN KEBENARAN YANG BERCELARU...ini muqadimmah saya sebelum komentar saya yang lebih panjang..

Kemudian, Teringat pula saya kepada tulisan Assyahid Imam Hassan Al-Banna di dalam beberapa buah bukunya yang mana beliau berkata BERAPA RAMAI MANUSIA MAMPU BERCAKAP TAPI TIDAK BERSAMA DI MEDAN KERJA, BERAPA RAMAI PULA MANUSIA YANG MAMPU BEKERJA TAPI TIDAK BERSAMA DI MEDAN AMAL, BERAPA RAMAI PULA MANUSIA MAMPU BERAMAL TAPI TIDAK BERSAMA DI MEDAN JIHAD..

Setujukah anda Setiap kita terutamanya para aktivis pendokong Islam tidak boleh
terlepas daripada mengalami dan mengakui perkara-perkara yang saya nyatakan di atas?
Cuma yang bedanya kita adalah di tahap manakah kita sekarang? dan di tahap manakah kita telah berjaya menghadapinya? Jawapan itu saya tidak boleh menjawabnya kerana saudaralah yang mampu menjawabnya sendiri..

Di sini kita melihat bahawa perlunya kepada para aktivis gerakan Islam suatu bekalan, dan bekalan itu tidak lain dan tidak bukan adalah TARBIYAH. Tetapi tarbiyah adalah suatu yang subjektif untuk diungkapkan...Isu yang saya nak sentuh pada penulisan saya kali ini adalah apa pandangan anda tentang tujuan tarbiyah?
Mungkin bila kita bertanyakan soalan ini, pelbagai jawapan yang akan timbul. Saya ada jawapan, anda pun ada jawapan. Jadi, apakah jawapan saya sahaja yang betul dan pandangan anda silap.

Mungkin ada orang kata tarbiah bertujuan membina diri dan menggilap potensi, serta menjaganya supaya tidak melalukan perkara yang merugikan. Orang politik mungkin kata tarbiah adalah untuk melahirkan politikus yang handalan.Mungkin orang tarbawi melihat tarbiah dalam bentuk penyucian jiwa, pembersihan hati, melahirkan nuqaba’ dan orang yang cintakan usrah. Orang ekonomi pula melihat tarbiah perlu untuk melahirkan usahawan muslim yang Berjaya.

Semuanya betul, tak ada yang salahnya.Pandangan Us.Dzulkhairi pula yang beliau nyatakan Mungkin istilah terbaik boleh kita gunakan adalah, tarbiah adalah untuk melahirkan pakar. Pakar ekonomi, pakar nuqaba’, pakar kaunselor, pakar dalam bidang pendidikan, pakar politik, pakar pengurusan, dan macam-macamlah. Jangan jadi pakar maksiat sudah.Saya juga bersetuju dengan pandangan Us.Khairi itu. Pandangan Us.Khairi memperlihatkan Us.Khairi seorang yang bercita-cita tinggi dan mempunyai daya fikir yang jauh ke depan. Akan Tetapi timbul lagi persoalan, bagaimana pula peranan tarbiyah itu mampu menyelesaikan 2 ungkapan tokoh yang saya nyatakan sepeti di awal tulisan saya tadi. Mungkin dari satu dimensi tiada perkaitan tetapi dunia hari ini menuntut kita selaku aktivis jemaah Islam memandang sesuatu perkara dengan dimensi berbeza.

Kadang-kadang kita berasa sedih dan malu. Ada para aktivis gerakan Islam ini masih melakukan maksiat dan perkara yang merugikan Islam dan Jemaah. Mungkin dalam hal ini saya dan saudara-saudara juga tidak terlepas. Mungkin tidak keterlaluan jika saya katakan, hakikatnya perkara-perkara inilah yang telah melambatkan kemenangan Islam. Tapi jangan kita lupa hal ini juga dipanggil tarbiyah. Begitu luas makna tarbiyah untuk kita huraikan.

Pada hemat saya dari sudut syumuliah, tarbiyah umpama oksigen yang diperlukan oleh semua manusia untuk terus bernafas. Tetapi kalau oksigen itu tercemar maka kemungkinan besar manusia akan menghirup udara yang kotor dan boleh membahayakan kesihatan. Udara tercemar bukan kerana apa, tetapi akibat daripada tangan-tangan manusia juga. Begitulah juga Tarbiyah. Dari sudut hikmahnya,penulisan dan perbincangan saya ini adalah untuk mengajak kita sama-sama berfikir dan menilai tahap pemikiran masing-masing.

1 comments:

Anonymous said...

benar sekali we, tarbiyyah adalah puncak segala galanya dalam membentuk insan yg berkeperabadian tinggi,,

tahniah diucapkan kerna sudah ada blog,, belajarlah dahulu untuk mencantikkannya,, yer

ana InsyaALlah bisa untuk diajar dan belajar

Post a Comment